2 על 1 : דיאלוג בין מאמן ושחקניו

20/01/2021 12:55 | הוקי IQ

שיעור וידאו. בכיתה צוות המאמנים ושחקני הקבוצה. הנושא כתוב על הלוח: "2 על 1 – הגנה"

המאמן הראשי של הקבוצה פותח בשאלה. הוא מפנה אותה לשחקן ההגנה הוותיק בקבוצה:

"במצב של 2 על 1 – מה צריך לעשות שחקן ההגנה?"

המגן הוותיק עונה מלא ביטחון: "זה קל. השוער לוקח את הזריקה, המגן לוקח את השחקן בלי הפק ומונע מסירה."

מאמן ההגנה, מוכן מראש לתשובה זו, משיב: "האמנם… בואו נצפה בסרטון הבא:"

"אוקיי, הבנתי!" מתפרץ מגן צעיר, בעל ותק של פחות מחודש בקבוצה: "אז המגן לוקח את השחקן עם הפק. עדיף שהשחקן ימסור מאשר שתהיה לו זריקה חופשית לשער."

למאמן ההגנה סרטון מוכן מראש גם הפעם. הוא עונה: "לא בדיוק… צפו בסרטון הזה:"

קפטן הקבוצה קם על רגליו וצועק: "בלבלתם אותנו לגמרי! אז מה אתם מצפים מאתנו לעשות???"

בקול סמכותי, מבקש המאמן הראשי מהקפטן לשבת חזרה במקומו ומרגיע את כולם: "הערה חשובה לפני שנמשיך – מראש מצב של 2 על 1 הוא מצב בו יש למגן חסרון משמעותי. לכן, גם אם תעשו כל אשר ביכולתכם לעצור את ההתקפה, חלק מההתקפות יסתיימו בזריקה מסוכנת לשער וחלק בגול. אתם לא יכולים למנוע 100% מהגולים, אתם כן יכולים להוריד את הסיכויים של המתקיפים להכניס גול. זה מה שאנחנו דורשים." ומחזיר את זכות הדיבור למאמן ההגנה, אשר שואל:

"מה אנחנו יכולים לעשות כדי להוריד את הסיכויים של המתקיפים להבקיע גול ב2 על 1? ובאילו טכניקות נשתמש?"

 

לאחר דקה של דממה בה השחקנים מסתכלים אחד על השני ומחכים לראות מי אמיץ מספיק כדי לנחש בקול רם, נשמעת תשובה מהחלק האחורי של הכיתה. שחקן התקפה צעיר וחד עונה: "אם הם ביתרון 2 על 1 אז חייב להיות שחקן שלנו שמנסה לחזור להגנה. ככה שהמגן יכול להשהות את ההתקפה על מנת לאפשר לשחקן להשיג את המתקיפים."

מאמן ההגנה מקשה: "אבל איך תשהה את ההתקפה? הרי קצב ההתקפה לא תלוי בך כמגן, הוא תלוי במתקיפים. לא?"

השחקן משיב: "תמיד לימדתם אותנו להתקיף מהר. ושעל מנת להתקיף מהר, אנחנו חייבים למסור את הפק קדימה. או איך שאמרתם שקוראים לזה באנגלית: head man the puck. אז אם אנחנו רוצים להשהות את ההתקפה של היריב, צריך למנוע מהם למסור את הפק קדימה. היגיון פשוט!"

צוות המאמנים מפנים מבטים אחד אל השני עם חיוך מבסוט על הפנים.

מאמן ההגנה משיב: "יפה מאוד! בואו נתקדם עם הרעיון הזה. תסתכלו על התמונה הבאה:"

"בתמונה הבאה מרוץ בין שלוש קבוצות. הקבוצה הראשונה לבצע את המשימה שלה, היא המנצחת. המשימה של קבוצה מספר 1 – למסור את הפק מקו השער עד לקו הכחול הרחוק, המשימה של קבוצה מספר 2 – להחליק מקו השער עד לקו הכחול הרחוק, המשימה של קבוצה מספר 3 – להחליק עם הפק מקו השער עד הקו הכוחל הרחוק. המטלה שלכם היא כזו – דרגו את סדר ההגעה של הקבוצות במרוץ – מי תסיים ראשונה, מי תסיים שניה, ומי תסיים שלישית?"

לאחר פחות משלוש שניות משיב אחד השחקנים: "קבוצה מספר 1 תגיע במקום הראשון, קבוצה מספר 2 תגיע במקום השני וקבוצה מספר 3 תגיע במקום השלישי. אבל איך זה קשור ל2 על 1?"

מאמן ההגנה משיב: "איך זה קשור? הפק הכי מהיר, ושחקן בלי פק מהיר יותר משחקן עם פק. לכן, אם נמנע מהשחקן עם הפק למסור את הפק קדימה ונכריח אותו להחליק עם הפק, יש יותר סיכוי שהשחקן שלנו (שבלי הפק) יצליח להשיג את השחקן של היריב (שעם הפק)." ומפנה שאלה חדשה לקבוצה: "כמובן שתמיד נשאף להשיג את המתקיפים ולמנוע מצב של 2 על 1 בקו הכחול שלנו. אבל אם לא הצלחנו, מה שחקן ההגנה יכול לעשות כדי להוריד את הסיכויים של המתקיפים להכניס גול? ואיך הוא יכול לעשות את זה?"

לאחר דקה של מחשבה, קפטן הקבוצה אומר: "לימדתם אותנו שיש מספר מצבי הבקעה שעלינו ליצור בהתקפה ולמנוע מהיריב בהגנה. אותם מצבים נחשבים "מצבי הבקעה" כי בהם יש את הסיכוי הכי גבוה להכניס גול. ב2 על 1 יש שני מצבים שהמתקיפים יכולים ליצור: 1) זריקה מתוך הבית ו2) זריקה מהירה לאחר מסירה לצד החלש של המגרש. לכן, על המגן למנוע משחקני ההגנה שני מצבים אלו."

"מעולה!" משיב מאמן ההגנה, ומפעיל את הסרטון הבא:

מאמן ההגנה מחדד: "הסרטון שראיתם התחיל עם גול מפורסם של Mario Lemieux, אחד השחקנים הטובים בכל הזמנים. הגול הכריע את אחד הסדרות הטובות אי פעם בין נבחרת קנדה לנבחרת ברית המועצות: Canada Cup 1987. מי שלא מכיר את הסדרה, אפשר לראות את המשחקים ביוטיוב. חשוב שתכירו ותלמדו מההיסטוריה של הספורט שלנו. לענייננו – קודם כל נשאף למנוע את המסירה מפני שאחוזי ההצלחה של השוער להדוף את הפק גבוהים יותר אם יש לו זמן לעמוד ולהתכונן לזריקה. לאחר מכן, אם הדבר אפשרי – נשאף למנוע זריקה מתוך כל חלקי הבית, אם אי אפשר – נאפשר זריקה רק מהחלקים החיצוניים של הבית. לעולם לא נאפשר זריקה מאמצע הבית! כך נוריד את הסיכויים שהפק יכנס לשער." לבסוף, מוסיף המאמן: "נשאר לנו לדבר על העניין הטכני – הטכניקות אשר יאפשרו לנו להשהות את ההתקפה ולמנוע את שתי מצבי ההבקעה שדברנו עליהם. על זה נעבור כבר בשיעור הבא"

המאמן הראשי נעמד ומסכם:

"לסיכום, המטרות שלכם כמגנים ב2 על 1:

1. להשהות את ההתקפה על מנת לאפשר לשחקן שלנו להשיג את המתקיפים

2. למנוע מסירה בין שחקני ההגנה (מצב הבקעה – זריקה לאחר מסירה לצד החלש)

3. למנוע זריקה מתוך הבית (מצב אידיאלי), או לכל היותר מאמצע הבית (מצב הבקעה – זריקה מתוך הבית)

עד שיעור הבא – תנסו לחפש ולחשוב על הטכניקות שיאפשרו לנו לעמוד במטרות אלו. תגיעו מוכנים עם רעיונות.

אימון מתחיל עוד 30 דקות. קפטנים, תובילו חימום ו…

נפגש על הקרח!"

על המחבר
מיכאל הורוביץ – בעל תואר ראשון באימון בהוקי קרח מאוניברסיטת הגה-היליה בפינלנד, תעודת מאמן הוקי רמה 4 בארה"ב, תעודת מאמן חדר כושר והרמת משקולות אולימפי, בתהליכי סיום תזה כחלק מלימודי תואר שני במכון וינגייט, לשעבר ראש הועדה המקצועית של ההתאחדות הישראלית להוקי קרח ומאמן נבחרות ישראל. משחק, מאמן וחי הוקי כבר 25 שנה.